Παραγωγή: | Finos Film |
Α' Προβολή: | 24 Οκτωβρίου 1960 |
Κατηγορία: | Δραματική |
Είδος: | Αισθηματική |
Σκηνοθεσία: | Ντίνος Δημόπουλος |
Σενάριο: | Γιώργος Ρούσσος |
Ηθοποιοί: | Αλίκη Βουγιουκλάκη, Δημήτρης Παπαμιχαήλ, Παντελής Ζερβός, Θανάσης Βέγγος, Θόδωρος Μορίδης, Γιώργος Δαμασιώτης, Δέσπω Διαμαντίδου, Σμάρω Στεφανίδου, Καίτη Λαμπροπούλου, Λαυρέντης Διανέλλος, Περικλής Χριστοφορίδης, Σπύρος Καλογήρου, Μαρία Γιαννακοπούλου, Θανάσης Τζενεράλης, Μαίρη Μεταξά, Παναγιώτης Καραβουσιάνος, Νίκος Φλόκας, Ελεάνα Απέργη, Βασίλης Καΐλας |
Μουσική: | Μάνος Χατζιδάκις |
Φωτογραφία: | Walter Lassally |
Σκηνογραφία: | Μάρκος Ζέρβας |
Μοντάζ: | Γιώργος Τσαούλης |
Μακιγιάζ: | Σταύρος Κελεσίδης |
Τραγούδι: | Αλίκη Βουγιουκλάκη |
Εισιτήρια: | 192.378 |
Διάρκεια: | 89' |
Η μικρή κοινωνία ενός κυκλαδίτικου νησιού είναι χωρισμένη στα δύο, εξαιτίας της έχθρας δύο καπετάνιων. Όταν ο καπετάν-Κοσμάς πεθαίνει, η κόρη του Μανταλένα δυσκολεύεται, γιατί έχει να θρέψει τα έξι αδέλφια της. Αποφασίζει να δουλέψει μόνη της το καΐκι, αλλά κανένας δεν εμπιστεύεται μια καπετάνισσα. Τα πράγματα θα αρχίσουν να πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο… μέχρι να αναλάβει δράση ο παπάς του νησιού και ο έρωτας!
Όλες οι σκηνές της ταινίας είναι γυρισμένες στο νησί της Αντίπαρου - τόπο καταγωγής του σεναριογράφου Γιώργου Ρούσσου - όπου το τοπικό κοινό αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή το ανθρώπινο δυναμικό της παραγωγής. Ο Γιώργος Ρούσσος εμπνεύστηκε το θέμα από ένα πραγματικό περιστατικό, που συνέβη στην Αντίπαρο, όταν ήταν νέος.
Ο Μάνος Χατζιδάκις έστειλε στην Αλίκη τα τραγούδια "Θάλασσα Πλατιά" και "Μεσα σ'αυτή τη Βάρκα", γραμμένα σε μαγνητοταινία με τη φωνή της Νανάς Μούσχουρη. Το αρχικό γύρισμα έγινε με τα πρωτότυπα τραγούδια και όταν επέστρεψαν στην Αθήνα αντικαταστάθηκε η φωνή της Νανάς Μούσχουρη με της Αλίκης.
Πρόκειται για την πρώτη ελληνική ταινία που γυρίστηκε με τον σύγχρονο ήχο των μηχανημάτων Nagra και η πρώτη φορά που ολόκληρο το συνεργείο της Φίνος Φιλμ αναγκάστηκε να μεταφερθεί εκτός στούντιο για τα γυρίσματα μιας ταινίας.
Ο Βασίλης Καΐλας θυμάται οτι η Αντίπαρος, εκείνη την εποχή, δεν στηριζόταν καν από ηλεκτρικό ρεύμα. «Δουλεύαμε με γεννήτριες τις οποίες είχε στείλει ο ίδιος ο Φίνος». Ο Καΐλας ήταν ο περίφημος Παντελάρας, ο ατίθασος, τσαμπουκάς και υπερήφανος μικρός αδελφός της Μανταλένας. «Ημουν το μοναδικό από τα αδέλφια της Μανταλένας που είχε έρθει από την Αθήνα. Ολα τα υπόλοιπα ήταν παιδιά από την Αντίπαρο». Οπως ήταν φυσικό, το γύρισμα της «Μανταλένας» στην Αντίπαρο σήμανε πολλά για τους κατοίκους του νησιού, οι οποίοι ούτε αυτοκίνητο είχαν ξαναδεί να κυκλοφορεί στους δρόμους του νησιού. Ο ανηψιός του σεναριογράφου, Παναγιώτης Ρούσσος, είχε πει πως «ένα τζίπ του Φίνου ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που ήρθε ποτέ στην Αντίπαρο, για τις ανάγκες της ταινίας».
Η ταινία έχει αποκατασταθεί ψηφιακά σε HD και είναι διαθέσιμη από την Φίνος Φιλμ.
Αναμφισβήτητες τεχνικές αρετές και δροσιά ελληνικών νησιών
Πηγή: Κώστας Σταματίου, Περιοδικό "Θέατρο", Νοέμβριος 1960
Για πρώτη χρονιά φέτος, η ντόπια ταινία δεν δούλεψε. Σχεδόν καθόλου. Με μία μόνη εξαίρεση, που ακριβώς υπογραμμίζει τραγικά την γενίκευση, την οριστικοποίηση της κρίσης: τις ταινίες της Αλίκης Βουγιουκλάκη, που διόλου δεν αγγίχτηκαν απ΄το τείχος αδιαφορίας που ξαφνικά υψώθηκε γύρω απ΄ το μεγαλύτερο μέρος της υπόλοιπης ελληνικής παραγωγής παραγωγής […]
Οι αξιομνημόνευτες ταινίες της σαιζόν 1960-61 μπορούν να μετρηθούν στα δάχτυλα: η Μανταλένα του Ντίνου Δημόπουλου είχε κάτι από τη δροσιά των ελληνικών νησιών και τεχνικές αρετές αναμφισβήτητες.