Με εκλεπτυσμένη αισθητική, φινέτσα και υποκριτικό ταλέντο, η Κάτια Δανδουλάκη είναι από τις πιο αναγνωρισμένες Ελληνίδες ηθοποιούς, έχοντας ερμηνεύσει σχεδόν τα πάντα στην μεγάλη καλλιτεχνική της πορεία, από μπουλβάρ και αστυνομικά μέχρι θρίλερ και κωμωδίες.
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ
Γεννήθηκε και έζησε στην Θεσσαλονίκη μέχρι την ηλικία των τεσσάρων ετών. Έζησε όμορφα παιδικά χρόνια, για τα οποία έχει δηλώσει ότι αποτελούν πηγή όλης της μετέπειτα θετικής ενέργειας στη ζωή της. Στη συνέχεια, σπούδασε υποκριτική στο Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν και στο London School of Dramatic Art, θέτοντας γερές βάσεις για την μακρά καλλιτεχνική της πορεία.
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ
Η πρώτη της θεατρική εμφάνιση πραγματοποιήθηκε το 1969, με τον θίασο της Τζένης Καρέζη και του Κώστα Καζάκου, στο έργο «Η Κυρία δεν με Μέλει». Συνέχεια είχε το έργο «Μικρές Αλεπούδες» στο θέατρο Διάνα, με έναν ρόλο που την καθιέρωσε υποκριτικά. Μετά από πολλές συνεργασίες με αθηναϊκούς θιάσους, το 1976 συμμετέχει ως ιδρυτικό στέλεχος στο Απλό Θέατρο με τον Χρήστο Πολίτη και τον Αντώνη Αντύπα. Το 1979 σχηματίζει δικό της θίασο, ανεβάζοντας παραστάσεις, όπως «Άννα Καρένινα» του Τολστόι, «Οι Δανειστές» του Στρίντμπεργκ και «Γλάρος» του Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Ζυλ Ντασέν.
Η ίδρυση του δικού της θεάτρου «Κάτια Δανδουλάκη» θα έρθει το 1995, με λαμπερή πρεμιέρα ανεβάζοντας τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχωφ. Έκτοτε, παρουσίασε πολλά επιτυχημένα θεατρικά έργα, όπως «Λεωφορείον ο Πόθος» του Τ. Ουίλιαμς, «Προδοσία» του Χ. Πίντερ, «Έγκλημα στο Όριαντ Εξπρές» της Α. Κρίστι και το πολύ πετυχημένο «Master Class», όπου ερμήνευσε την θρυλική ντίβα της όπερας Μαρία Κάλλας.
Το 2019 συμμετείχε για πρώτη φορά σε αρχαία τραγωδία, με τον ρόλο της Αίθρας στις «Ικέτιδες» του Ευριπίδη, στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, σηματοδοτώντας την τρίτη της συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο και τον Στάθη Λιβαθινό.
Το φθινόπωρο του 2021 ανέβασε στο ομώνυμο θέατρό της, την παράσταση «Το Καινούργιο Παιδί» σε σκηνοθεσία Ρέππα-Παπαθανασίου.
Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ & Η ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
Το κινηματογραφικό της ντεμπούτο ήρθε το 1971, με την ταινία «Ολοκαύτωμα» του Δημήτρη Παπακωνσταντή και συνέχισε ως μόνιμη πρωταγωνίστρια του παραγωγού James Paris για τα επόμενα πέντε χρόνια. Την ίδια χρονιά, εντυπωσιάζει κοινό και κριτικούς με την ερμηνεία της στην ταινία «Παπαφλέσσας» σε παραγωγή Φίνος Φιλμ, James Paris και Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Η τελευταία της εμφάνιση ήταν το 1987 στην ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη «Γλυκιά Πατρίδα».
Έχει συμμετάσχει σε πλήθος δημοφιλών τηλεοπτικών σειρών με αφετηρία τη σειρά «Στα Δίχτυα της Αράχνης» (1972). Το 1975 πρωταγωνίστησε στη σειρά «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» από το ομώνυμο βιβλίο του Νίκου Καζαντζάκη, και δύο χρόνια αργότερα είχε τον πρώτο ρόλο στη σειρά «Οι Πανθέοι» από το ομώνυμο βιβλίο του Τάσου Αθανασιάδη.
Η νεότερη γενιά την γνώρισε μέσα από την περιβόητη σειρά του Νίκου Φώσκολου «Λάμψη», όπου για οχτώ χρόνια (1990-1998) ερμήνευσε εκπληκτικά τον ρόλο της Βίρνας Δράκου. Άλλες τηλεοπτικές σειρές στις οποίες συμμετείχε είναι μεταξύ άλλων οι «Βέρα στο Δεξί», «Η Ζωή της Άλλης» και «Άγριες Μέλισσες».
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΖΩΗ
Από τις αρχές του 1970 ήταν ζευγάρι με τον σπουδαίο λογοτέχνη, θεατρολόγο, και δημοσιογράφο Μάριο Πλωρίτη, με τον οποίο τελικά παντρεύτηκε το 1996. Έμειναν μαζί περίπου 35 χρόνια, μέχρι τον θάνατο του συζύγου της το 2006.
ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
Το 1993 τιμήθηκε με το Βραβείο Κοτοπούλη, ενώ το 1998 κέρδισε το Βραβείο Κουν για την ερμηνεία της στο έργο «Όπως με Θέλεις».
Το 2014 της απονεμήθηκε το Βραβείο «Μαρία Αλκαίου» από την Ακαδημία Ελληνικών Βραβείων Τέχνης, ενώ το 2018 τα 8α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης τίμησαν την Κάτια Δανδουλάκη για την μακρόχρονη καλλιτεχνική της προσφορά.
Αποφθέγματα #quotes
«Έχω πει πολλά “Όχι” στη ζωή μου. Και τα λέω πάντα με τρόπο κάθετο και ξεκάθαρο, αλλά ήρεμο, που δεν αφήνει περιθώριο στον άλλο να μην τα σεβαστεί.»
«Ακόμα και στην κούρασή μου, και στις δύσκολες στιγμές μου, πάντα αναζητώ και βρίσκω μια χαραμάδα γέλιου. Το γέλιο είναι η τροφοδοσία της ψυχής για να μπορεί να πάρει ενέργεια και να πραγματοποιήσει μεγάλα όνειρα.»
«Δεν έκανα ζαβολιές στη ζωή μου. Ήμουν πολύ πειθαρχημένος άνθρωπος. Αυτό που λέμε “καλό παιδί”. Η ζαβολιά στην μεν προσωπική ζωή με αποσυντονίζει, γιατί πάντα θέλω να ξέρω πού βρίσκομαι, στη δε δουλειά με κουράζει.»ποιήσει μεγάλα όνειρα.»
«Πολύ αργότερα, αφού τελείωσα τη δραματική σχολή, κατάλαβα την ουσία της μεγάλης ρήσης του Κουν, “Κάνουμε θέατρο για την ψυχή μας”. Το θέατρο ωθεί τους ηθοποιούς να γνωρίσουν τον εαυτό τους και τους θεατές να μην αισθάνονται μόνοι. Εγώ δούλεψα πάρα πολύ με την ψυχή μου μέσα από αυτό το επάγγελμα. Και μετά από όλη αυτή τη διαδρομή που έχω κάνει, μπορώ να πω ότι ναι, άξιζε τον κόπο.»
«Αυτό που κατάλαβα, μετά από τόσα χρόνια σε αυτό το επάγγελμα, είναι πόσο σημαντικό πράγμα είναι η διάρκεια. Δεν με ενδιέφερε ποτέ να γίνω ένα εντυπωσιακό πυροτέχνημα.»
Ταινίες με την FF